Ikonka facebook 

Ikonka instagram

Napisz do nas

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zadzwoń do nas

+48 539 333 444

Kocwica-do-góry

Dieta osób chorujących na stwardnienie rozsiane

Logo neuro-care

Istnieje wiele diet, które zostały opracowane z myślą o osobach chorujących na stwardnienie rozsiane, jednak żadna z nich nie jest substytutem leku, który mógłby zatrzymać lub wyleczyć SM. Lekarze i badacze twierdzą zgodnie, że działanie tych diet nie zostało nigdy potwierdzone naukowo i chorzy z SM powinni przestrzegać przede wszystkim racjonalnych, sprawdzonych metod zdrowego żywienia.

Skomponowanie zbilansowanego menu, które dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i połączenie ich z ćwiczeniami fizycznymi, ma bezpośrednie przełożenie na komfort życia. Pomaga kontrolować wagę (jak wiadomo im mniej kilogramów, tym lżej i wygodniej), zmniejszyć poczucie zmęczenia, wzmocnić serce, siłę mięśni i sprawność stawów.

Dobra dieta opracowana z myślą o osobach żyjących z SM nie musi zawierać żadnych rewolucyjnych rozwiązań – wystarczą znane, proste i skuteczne zasady: odpowiednie proporcje węglowodanów, białka i tłuszczu, owoce i warzywa dostarczające błonnika i witamin oraz odpowiednia ilość płynów.

Najważniejsze wskazówki żywieniowe:

  • Doskonale sprawdza się metoda „warzywa i owoce pięć razy dziennie” – dzięki temu dostarczamy organizmowi brakujących witamin, minerałów i błonnika, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego.
  • Warto przyjrzeć się uważnie swojej codziennej diecie , a następnie ograniczyć w niej do minimum spożywanie tłuszczów nasyconych (pochodzenia zwierzęcego) i zrezygnować ze smażenia na rzecz grillowania czy gotowania na parze. Nie oznacza to jednak, że z tłuszczów trzeba zrezygnować całkowicie – tłuszcze nienasycone (pochodzenia roślinnego) takie jak olej czy tłuszcze zawarte w orzechach czy nasionach, zawierają kwasy omego 3, które wspomagają funkcjonowanie systemu nerwowego i układu krążenia.
  • Kolejna sprawdzona zasada to „6-8 szklanek płynów dziennie”. Utrzymanie stałego poziomu nawodnienia organizmu sprzyja dobremu samopoczuciu, poprawia również pamięć i koncentrację. Najlepiej pić wodę mineralną lub soki, należy za to unikać napojów gazowanych, które nie dostarczają witamin i minerałów, a mają za to sporo kalorii.

 

Kocwica-do-dołu

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.